Atēna · Literatūra · Santas miljaakaas graamatas

Stundas. Pirmais teikums.


hoursMans pēdējais ieraksts blogā bija par Maikla Kaningema romānu “Stundas” jeb, precīzāk, par romāna meklēšanas sākumu. Likās, ka sameklēt šo grāmatu būs grūti-grāmata tika izdota 2000.gadā, izdevniecībā grāmatu vairs netirgo, http://www.ibook.lv uzrunātie grāmatas potenciālie pārdevēji paziņoja, ka sakontaktēs mani tad, kad atradīs grāmatu, un tā arī pazuda. Es atradu grāmatu bibliotēkā, pirms tam pusstundu zvanot pa visām filiālēm, un prasot, vai reāli šī grāmata pastāv un ir pieejama. Viena no filiālēm atradās.

Kaningems man nelika vilties, patiesībā viss šis grāmatas medīšanas process bija lieliska priekšspēle lasīšanas procesam. Šī noteikti nebija viena no tām grāmatām, ko es lasu pusdienlaikā, skatoties pulkstenī un tad pavadot piecas minūtes pārejot reālo tēlu pasaulē, tā arī nebija grāmata pirms gulētiešanas, galīgi nē. Lasīju šo grāmatu rītos – ar vai bez kafijas, ērti iekārtojusies krēslā un kājas sacēlusi uz palodzes. Man tik ļoti patīk Kaningema rakstīšanas stils, ka reizēm viena nodaļa dienā likās pietiekami, jo es grāmatu lasīju ne tikai satura, bet formas dēļ, un man ārkārtīgi interesē šie bezgalgarie čūskveidīgie teikumi pa puslappusi.

Pirms grāmatas lasīšanas biju redzējusi filmu “Stundas”, turklāt vairākas reizes. Šī ir viena no filmām, kas, manuprāt, sader ar grāmatu, un Klarisu es nebūtu iedomājusies citādu kā aktrisi Merilu Strīpu.(Spoiler alert) Grāmatā pati Merila Strīpa ir pieminēta vairākas reizes, un pirms filmēšanās, Merila Strīpa vēlreiz nepārlasīja Vulfas “Deloveja kundzi”,  tā kā uzskatīja, ka Klarisa nebūtu īsti sapratusi Vulfas darbu.

Tātad viena diena sievietes mūžā. Trīs sievietes, kas ir saistītas ar Deloveja kundzi- pirmā, rakstniece Virdžīnija Vulfa, rada šo sievieti, zinot, ka tai ir jāmirst, otrā, precējusies mājsaimniece Laura Brauna, saskata kaut ko līdzīgu sev Vulfas portretētajā Deloveja kundzē un tās ikdienā, un trešā sieviete, Klarisa Vona, tāpat kā Deloveja kundze dodas nopirkt ziedus viesībām, un viņas saistība ar Deloveja kundzi ir, manuprāt,visciešākā. Katra no sievietēm pārstāv savu laikaposmu. Virdžīnija Vulfa rada Deloveja kundzi, bet tālāk Deloveja kundze dzīvo kā metafora.  Visiem trim stāstiem vienojošā nots ir pašnāvība un daļēji vai pilnībā nerealizēti talanti, un nespēja sākt “pirmo teikumu”.

Varētu būt, ka daudziem liekas, ka stāstījuma temps ir pārāk lēns, rāms un pārāk apcerīgs, bet es domāju, ka šis ir viens no labākajiem romāniem (un, ja man atļautu lepnums, es būtu salikusi vairākas izsaukuma vai citas interpunkcijas zīmes, lai uzsvērtu savu sajūsmu par tik kvalitatīvi pavadīto laiku lasot!)

P.S. Kas mani vieno ar Klarisu Vonu jeb Deloveja kundzi? Dorisas Lesingas romāns “Zelta piezīmju grāmata”, kas arī man stāv uz naktsgaldiņa. Lasu jau trešo mēnesi!

4 thoughts on “Stundas. Pirmais teikums.

    1. Paldies! Man liekas, ka Kaningema darbiem piemīt tāda mūžības elpa- viņš spēj aprakstīt vienu gadsimtu un dažus cilvēku stāstus tik dzīvi, ka es principā kļūstu viena no viņiem, izkūstu tekstā.
      Tu gan jau lasi angļu valodā? Kā tev iet? Man iet grūti, esmu 430.lpp, un vienīgās emocijas, kas man dominē, ir aizkaitinājums, ka ne visu es saprotu, daudz kas man liekas pārspīlēts… bet es pabeigšu! ne ar vienu grāsmatu man nav bijusi tik liela cīņa kā ar šo.

      Like

      1. Jā, angliski. Man arī iet lēni, tā ir bezmaz vienīgā grāmata, ko martā esmu lasījusi, un esmu tikusi nedaudz pāri pusei. Ļoti blīvs, piesātināts teksts. Bet man patīk.
        Vai latviešu izdevumā arī ir Lesingas priekšvārds?

        Like

Komentēt

