Literatūra

Atvadas Murakami


Man reizēm uznāk tā, ka es meklēju kādu dziesmu vai grāmatu ar sākumā neizprotamu enerģiju, bet pēc tam man šī dīvainā iekāres motīvi liekas skaidrāki par skaidru. Parasti dziesmai es atceros tikai dažus vārdus, bet grāmata parasti ir grūtāk dabūjama, senāk izdota. Meklēšanas periodā es esmu tik safanojusies par savu ilūziju,ka, atrodot pēdējo puzles gabalu, viss nostājas savās vietās, un es saprotu, ka nu viss- man vairs tas mūziķis vai autors vairs nebūs vajadzīgs ilgu laiku.

Nu tā, šīs būs atvadas Murakami. Kopā biju izlasījusi četras viņa grāmatas, un tas, ka viņš tagad visās mājās ir atrodams kā dizaina prece vai tējkarote, nepadarīja lasīšanu vieglāku. Toties man šausmīgi savajadzējās „Mīļoto Sputņiku”, ko, ja nemaldos, izdeva 2004.gadā. Atradu bibliotēkā pie VEF tilta. Lasīju divas nedēļas.

Varētu teikt, ka šis bija tas darbs, kas no visiem lasītājiem man patika vislabāk, tas arī visātrāk lasījās. Man patika tēli, patika sižets. Patika veids, kā atkal tika iepīts vīrietis bez vārda, kurš bezgala pacietīgi caur sevi stāstīja divu sieviešu mīlas stāstu. Taču beigās man sanāca gandrīz vai traģiska sajūta, ka man ir dusmas uz Murakami spēju pludināt tekstu, līdz visa apziņa ir pārplūdusi. Pāris dienas nogaidīju. Nē, man joprojām nepatika, kā tas beidzās. Es atzīstu, ka pīt teikumus un sižetu viņš prot, un vienmēr mani iepin tik tālu, ka es nomaldos. Bet man liekas, ka apmaldījies lasītājs nav nekāds pateicīgais lasītājs.

Sižetu neatstāstīšu, taču es sapratu, ka es jūtos kā kaut kādas virtuālās spēles labirintā, kad lasu Murakami, un galu galā sanāk, ka es nekontrolēju, ko lasu. Tas likās pievilcīgi pirmajās reizēs, ņemot vērā to, ka Murakami rakstītais koncentrējas vairāk uz  formu, nevis saturu. Taču, iespējams, ka man ir tāda stadija, kad man ir par vienu vienību par daudz Murakami. Pirmkārt, Murakami romānos cilvēki pazūd biežāk nekā Argentīnas mūžamežos. Šajā romānā pazuda vēl viena sieviete, un neatradās. Tas ir, nevarēja saprast, kas tur beigās notika. Murakami pamattēma ir cilvēka vientulība, un katrā romānā atkārtojas vienas un tās pašas notis- laikā vai telpā pazudušie cilvēki, mistiskie tēli, kas simbolizē zemapziņu, vīrieši, kuriem ir grūti būt tuviem, un viņi kā metāla sputņiki riņķo apkārt zemeslodei, nekur neieķeroties un nekur neuzturoties pārāk ilgi, kā arī milzīgā mīlestība pret ēdienu un mūziku. Un vienmēr Murakami pasaulē ir šīs liktenīgās sievietes ar tik perfektajām ausīm, un kaķi, kuriem ir metaforiska nozīme, cilvēkiem pazūdot vai atrodoties. Tas viss padara Murakami līdzīgāku mājas sajūtai, bet no otras puses man likās, ka es vairs nespēju pārdzīvot šo deja vu sajūtu, kas mani piemeklē katrā Murakami romānā.

Pagaidām atvados no M. Ziemai nākot, palasīšu kaut ko konkrētāku.

7 thoughts on “Atvadas Murakami

  1. Tagad saprotu, ka Murakami nelasīšu, jo man tomēr saturs un vēstījums ir pirmajā vietā.
    Lai arī cik skaista būtu valoda, tā nekad man nebūs svarīgāka par pašu stāstu un tā jēgu.

    Like

      1. Es domāju, ka Murakami arī pirmajā vietā ir vēstījums, tikai viņš to pasniedz sirreālā veidā, kas pats par sevi jau ir daļa no vēstījuma. Un es viņu, kā teiktu krievi, maigi mīlu, taču piekrītu, ka Murakami nav no tiem autoriem, ko varētu lasīt pēc kārtas un neatēsties. Vajag pauzi. Mani vēl gaida mehāniskais putns, johoho!

        Like

  2. Man gan patīk Murakami un tā viņa urķēšanās cilvēku dvēselēs, personībās ar dažādiem mistiskiem un sirreāliem paņēmieniem. Ja cilvēks dvēselē ir tāds bišķi vientuļnieks un nemīl sabiedrību, tad tādiem viņš aiziet uz urrā. Tā kā pats arī esmu tāds, kuram patiesibā vislabāk reizēm patīk pabūt vienam, tad man Murakami darbi lielākoties patīk.

    Like

Komentēt

