Literatūra · Santas mīļākās grāmatas

Kalnu aukas


Kaa tur bija tajaa teicienaa- latvietim latvietis ir vislabakaa maltiite, bet aarzemees latvietis nereti kljuust par latviesha labaako draugu. Ar mani ir noticis taa, ka esmu satikusi latvieti ar graamataam, un peec 3 meeneshu lasiishanas tukshuma manaa dziivee, es uzklupu latviesha graamatplauktam, un lasiiju graamatas, kuras varbuut nekad taapat nelasiitu.

Piemeeram, Paulu Koleju ‘Vienpadsmit minuutes’. Nu juus jau visi ziniet, ka Koelju velkas pakalj pseidofilozofa slava, un vareetu teikt, ka vinjsjh sanjem diezgan daudz nievaajoshu komentaaru. Bet tikpat daudz apbriinas. Ar mani ir taa, ka esmu lasiijusi vairaakas Koleju graamatas, bet pat pie pielaadeeta revolvera, veersta manaa virzienaa, nespeetu atcereeties sizhetu. Sho graamatu, iespeejams, es atcereeshos, jo taa bija par tik ekploziivu lietu kaa pardodamais sekss. Graamata mani izklaideeja vienu vakaru un vienu riita ceelienu, bet garlaikoja ar pilniigu atrautiibu no realitaates, kur seksa tirgus tiek atteelots kaa Disnejlenda, kur vissliktaakais, kas notiek ar Koelju varoni, ir garlaciiba un rutiina. Meegjinaaju lasiit Deivida Gibinsa ‘Atlantiidu’ un Lindgreenes ‘Karlsonu’, bet laikam mans lasiishanas bads nebija tik liels, kaa biju iedomaajusies, un pametu graamatas puslasiitas.

Bet iistais atradums man bija Emiilijas Brontee ‘Kalnu aukas’. İr divas graamatas, kas mani joprojaam speej saraudinaat- shii un Margaretas Mitchelas ‘Veejiem liidzi’ (abas lasiiju apmeeram 13 gadu vecumaa un abas savaa zinjaa veidoja manu toreizeejo uztveri par to, kaadaam jaabuut attieciibaam starp sievieti un viirieti). Un, jo vairaak es analizeeju, ko es lasu un kaadi literaarie varonji mani pievelk, jo vairaak es saprotu, ka mani aarkaartiigi interesee shiis mazliet sliktaas, egoistiskaas, skaistaas un paspaarliecinaataas sievietes atteelojums literatuuraa. Ja sievietei ir labas manieres un tieksme uz gljeevuliibu, es nespeeju lasiit shaadas graamatas.

‘Kalnu aukas’ – 5 kaazas un 10 naaves, divu gjimenju dziives Anglijas Ziemeljos 18.gadsimta beigaas. Visapkaart ir tikai mezhoniiga daba, kalni un veejsh, bet atmosfeera kaa muusdienu seriaalaa, jo cilveeki precas, mirst, kaujas, striidaas un runaa sirdi plososhus monologus.

Taatad galvenaa varone Katriina ir kaut kas starp leediju un raganu- lai arii vinja miil Hitklifu, vinja apprec kaiminju Edgaru taapeec, ka vinjsh ir bagaats un mieriigs un aciimredzami dievina Katriinu, jo speej paciest vinjas nejaukaas histeerijas un aso raksturu. Hitklifs ir uzradies Katriinas gjimenee najaushi- Katriinas teevs vienu dienu vienkaarshi atved Hitklifu maajaas (iespeejams, ka tas ir aarlauliibas beerns). Hitklifs ir gandriiz kaa gjimenes loceklis, iznjemot to, ka Ketijas braalis vinju ieniist un peec teeva naaves liek vinjam straadaat kaa kalpam. Taa nu Ketija sader ar Hitklifu, bet nespeej pienjemt to, ka vinjai buus jaabuut nabadziigai kopaa ar Hitklifu.

Romaana gaisotne ir druuma un smaga,bet ljoti saistosha, un attleelotaa miilestiiba ir tik narkotiska, ka liekas pilniigi neiespeejama. Daudzreiz lasot romaanu, es iedomaajos, kas buutu, ja Katriina paliktu kopaa ar Hitklifu, taadeejaadi nesalauzdami viens otra sirdis un neizraisiidami taalaakos notikumus. Man liekas, ka vinju miilestiiba bija tik dzilja un stipra tikai taapeec, ka taa nevareeja notikt, savaa zinjaa taa bija aizliegtais auglis. Un mezhoniigaa vide, atrautiiba no realitaates, vientuliiba, klainjojoshie reegi pastiprina romaana dramatisko gaisotni- protams, shaada vide liekas paarspiileets izteiksms liidzeklis, bet ljoti piemeerots dramatiska miilas staasta pasniegshanaa.

Katraa zinjaa shodienas lielais plaans ir apmekleet biblioteeku, un lasiit angliski. Diemzheel nespeeju lasiit lubu romaanus, jo mani aizrauj pilnasiniigi un mazliet nojuugushies varonji daudz vairaak sievieteem, kas dziivee ir mazliet apmaldiijushaas.

 

2 thoughts on “Kalnu aukas

Komentēt

