Literatūra

Kosmoss


Pagājušajā gadā šajā laikā biju Turcijā, un tur ap šo laiku bija lieli nemieri. Cilvēki dalījās protestētājos, kas gribēja iet ielās un cīnīties ar/pret policiju un valdību, kamēr pret viņiem izmantoja asaru gāzi, un tajos, kas palika mājās un sašutuši rakstīja visādas lietas tviterī par valdības nelabo attieksmi pret viņiem. Es biju vienkārši iebraucēja, kurai nebija vajadzības protestēt, jo tā nebija mana valsts, bet tomēr nevarētu teikt, ka mani tas neiespaidoja psiholoģiski. Tajā laikā es atsāku skatīties „Friends” un sāku lasīt par plānoto cilvēku sūtīšanu uz Marsu. Sāku lasīt Stīvenu Hokingu un zinātniskās fantastikas literatūru. Tā es atslēdzos no asaru gāzes un vardarbības- lasīju par kaut ko tik tālu un neiespējamu kā citu planētu apdzīvošanu. Drīz uzzināsim, vai tiešām citu planētu apdzīvošana ir tikai rakstnieku privilēģija, jo it kā ap 2023.gadu pirmie cilvēki pārvāksies uz dzīvi uz Marsa Mars One projekta ietvaros (ar vienvirziena biļeti).

Šajā gadā es dzīvoju Anglijā, un te viss ir mierīgi (izņemot brīvdienu vakari klubos un bāros). Bet es joprojām lasu zinātnisko fantastiku.

Šoreiz es izlasīju A.A.Klarka „2001:Space Odyssey” angļu valodā. Nez vai tā ir tulkota latviešu valodā? Gan jau ka ir.

Sākums bija pagrūts, jo, neskatoties uz to, ka autors ir aprakstījis visas tehnoloģijas, ceļojumus un debesu objektus detalizēti, man pietrūka vienas lietas- emociju. Tieši šis zinātniskās fantastikas aspekts – pēc iespējas precīzāk, pēc iespējas mazāk emociju, vienmēr man licies nepievilcīgs, jo pirmās trīsdesmit lappuses es sevi vilktin izvilku cauri pirmatnējo cilvēku un to pasaules aprakstiem, un nekādi nevarēju saprast, kāda sakarība viņiem ir ar kosmosu un tā pētīšanu. Kad beidzot sākas kosmosa kuģa un Mēness apraksti, es pamazām sāku zaudēt savu nīgrumu un padevos kārdinošā ceļojuma aprakstiem.

Tātad Uz Saturna pavadoni Iapetus kosmosa kuģī brauc divi vīrieši pie pilnas apziņas, trīs iesaldēti un kuģa mugurkauls un smadzenes supergudrais robots Hal 9000. Tieši pirms grāmatas lasīšanas biju noskatījusies filmu „Moon”, kas man ļoti patika, un tāpēc zināju, ka robotiem var aiziet širmis ciet, un viņi nevis tikai izpilda pavēles, bet sāk just vai tajos pēkšņi parādās ego un citi cilvēciski netikumi. Tātad Hal -9000 atšķirībā no abiem kuģa kapteiņiem zina, kāpēc viņi brauc uz Saturna pavadoni, un tas sāk neatgriezeniski ietekmēt viņa domāšanu un uzvedību, kas izraisa dažādas nozīmīgas pārmaiņas ceļā uz Saturnu. Vairāk nestāstīšu.

Kopumā iespaidīga grāmata, ja ņem vērā to, ka tā tika uzrakstīta, pirms ASV vai Krievija bija sūtījusi kādu cilvēku uz Mēnesi un ka autoram ir izdevies tik konkrēti aprakstīt kosmosu vai izmantotās tehnoloģijas. Tagad ir kārta skatīties filmu ar tādu pašu nosaukumu.

 

 

One thought on “Kosmoss

Komentēt

