ceļojumi · Literatūra

Izdzīvo. Piedzīvo. Lido


Es atkal esmu tālu no Latvijas literatūras un pareizas latviešu valodas, rakstot savā blogā. Piedodiet, ja varat. Bet esmu izlasījusi divu spēcīgu latviešu sieviešu grāmatas par ar ceļošanu saistītām tēmām, un esmu gatava parunāt par pirmo izlasīto grāmatu.
Elvitas Rukas grāmata ‘Izdzīvo. Piedzīvo. Lido’ ir viena no tam grāmatām, par kuru veidot viedokli ir grūti. Tikai pec divām nedēļām es sāku formulēt savas domas.
Elvitu Ruku es atceros no glancētajiem žurnāliem un avīzēm, un es ar tādu aizrautību lasīju viņas aprakstus par ceļojumiem, un nodomāju- jā, viņai gan ir iekšā 🙂
Nezinu, vai tā bija problēma vai tomēr nemaz nebija, bet man grāmata šķita kā autobiogrāfisks romāns, kas ļoti atgādināja Elizabetes Gilbertes ‘Ēd, lūdzies, mīli.’ Pati autore savu grāmatu pozicionē ka atbildes gājienu šai slavenajai grāmatai. No ēšanas tur maz kas bija (visspilgtāk atceros pīrādziņus, pirktus uz dzelzceļa perona ceļā uz tālu un aizputinātu Krievijas klosteri), reliģijas bija daudz, un mīlestības vēl vairāk.
Kā jau teicu- romāns bija kādas sievietes piedzīvotā atspoguļojums, un tāpēc dažreiz es jutos, it kā lūrētu pa atslēgas caurumu cita guļamistabā. Un varbūt tieši tāpēc ir grūti analizēt šo darbu. Jo liekas, ka nedrīkst.. pārāk privāti. Latvietis manī cīnījās ar robežu nojaukšanu. Sajūta, kā analizējot dienasgrāmatu, jo vai dienasgrāmata ir vai nav literārs darbs?
Galvenā varone ir bez vārda, bet ar spēcīgu raksturu, spītību un mākslinieciskām dotībām apveltīta sieviete, kas mēgina panākt dažreiz tik neapvienojamo dzīves stilu- viņa grib būt brīva, lai ceļotu, un grib stabilu ģimeni. Šīs abas lietas ir tik pretējas, ka, manuprāt, tāpēc viņa visu laiku jūtas kā nestabilā lidojumā. Tad veēl man likās jokaini, ka spēcīga tieksme pec reliģijas visu laiku tiek apvienota ar vēlmi nodoties bohēmai un aizmirsties. Katrā ziņā likās, ka būt par Elvitas Rukas grāmatas varoni ir grūti- visu laiku notiek mētāšanās no viena grāvja otra, no laimes eiforijas līdz sirdi plosošam izmisumam.
Kopumā- interesants ieskats Padomju laiku mākslā un bohēmā, lieliska iedvesma sievietēm, kas tomēr nevar visu laiku nosēdēt mājās un grib ceļot, un laba lasāmviela iekšējo un ārējo drāmu mīļotājiem.

 

One thought on “Izdzīvo. Piedzīvo. Lido

Komentēt

