Literatūra

Mans Selindžera gads


Meklējot informāciju par Selindžeru, es atradu grāmatu “My Salinger year“, un man tas noteikti ir 2015.gada lielākais atradums. Iespējams, es izklausos pēc sajūsminātas tīnes, bet es jau sen biju gaidījusi šādu grāmatu- kā Selindžers ir ietekmējis kāda/kādas dzīvi, un te izrādās, ka autore apraksta šo pieredzi no savas pieredzes, komunciējot ar Selindžeru pa tiešo, nevis caur viņa grāmatu tēliem. Mana sirds burtiski apstājās uz pussekundi, domājot par sevi viņas vietā.

Katrā ziņā šis ir saldsērīgs ieraksts, jo grāmatu es vēl neesmu pabeigusi, bet rakstu šo ierakstu, pilnīgi pārliecināta, ka mans sakāmais nemainīsies, izlasot atlikušās 80 lappuses. Es tās lappuses taupu, lai šķiršanos padarītu jēdzīgāku, un man nesāktos “lomkas”, ātri un kaislīgi pabeidzot grāmatas lasīšanu pulksten 4.13 no rīta gultā pussēdus, un ar depresīvu domu- un ko nu? kā man tagad būt bez šīs grāmatas? Parasti tādos gadījumos es ielienu Goodreads vai citos interneta forumos, lai uzzinātu ko vairāk, piemēram, ko citi domā par šo grāmatu, kā viņi uztvēruši to notikumu vai tēlu grāmatā.  Irresistibly funny, Goodreads saka, un es apjukumā kasu galvu, jo es nesmējos it nemaz, vienīgi ar aizturētu elpu un spīdošām acīm tumsā šķīru bakstīju telefona ekrānu.

Ja man vajadzētu raksturot grāmatas noskaņu, tad sākums atgādina Lorīnas Veisbergeras “Sātans Pradas brunčos” samiksētu kopā ar Silvijas Plātas “Stikla kupols” sans Sātana un depresijas. Džoanna 23 gadu vecumā ir pabeigusi studijas Londonā, klusībā vēlas kļūt par dzejnieci, bet izlemj Ņujorkā strādāt par Džeroma Deivida Selindžera aģentes asistenti.

Priekšniece ir interesanta personība, kas slēpjas zem dažāda izmēra un krāsas brillēm, gandrīz vienmēr tinusies cigarešu dūmos, bez rīta sveiciena iesoļo savā kabinetā. Asistentei viņa liek atšifrēt diktofonā ierakstītās vēstules, jo ir ar milzīgiem aizspriedumiem pret datoriem, lai arī apkārt lēnām uzplaukst 90.gadu digitālā ēra. Džoannai tiek miljons reižu teikts un atkārtots, ka viņa nedrīkst atklāt Džerija mājas adresi un telefona numuru visiem interesentiem, kas zvanīs vai rakstīs aģentūrai vai rakstniekam adresētas vēstules,  jo pats rakstnieks ir norobežojies savā vienulībā, un nevēlas satikties vai runāt ne ar vienu. Un vispār Džoannas iespēja runāt vai satikt Džeriju ir tuvu nullei, jo visi zvani tiks pāradresēti pa tiešo priekšniecei. Kopumā Džoanna liekas klusa, inteliģenta meitene biezā džemperī un zamšādas kurpēs, kura īsti nesaprot visu to fanošanu par Džeriju/Selindžeru (tāpēc pieminēju Silvijas Plātas romānu), jo viņa pat īsu mirkli domā, ka Džerijs ir Seinfelds, nevis Selindžers, un viņa nav lasījusi nevienu viņa stāstu. Tas man, protams, liekas neticami, jo viņa liekas tik ieinteresēta literatūrā un visu laiku piesauc rakstniekus, kurus atkal nepazīstu es.

Un šī meitene lasa un atbild uz Selindžera vēstulēm, nezinot, kāpēc cilvēki tik bieži vēstulēs piemin pīles ziemā. Viņas uzdevums ir vienkāršs- uz katru vēstuli Selindžeram, viņai ir miljono reizi jānodrukā (jo kopējamās mašīnas vai datora nav) tas pats formālais teksts, ka Selindžers nevēlas ne ar vienu kontaktēties. Vēstules nāk no visas pasaules malām- pārsvarā raksta pusaudži un kara veterāni. Katram ir sava sāpe.  Bet katram pienākas tikai formāla vēstule, ka Selindžers negrib neko kopīgu ar viņu sāpēm. Līdz Džoanna sāk manevrēt starp formālo vēstuli un saviem ieteikumiem, atbildot rakstītājiem. Un, skrienot notikumiem pa priekšu, viņai izdodas gan runāt ar, gan satikt pašu Selindžeru.

Ja nav īpašas intereses par Selindžeru, tad noteikti ir vērts lasīt šo plāno memuāru kaut vai, lai uzzinātu, kāda bija izdevniecības pasaule Amerikā 90.gadu vidū. Selindžeram grāmatā ir liela nozīme, bet viņš nav centrālais tēls- Džoannai ir komunismā ieinteresēts draugs, kurš raksta romānu par šķirām, un daudzi interesanti draugi , kuri nav tā kā ar mieru būt bagāti, bet nabadzīgi arī nevēlas būt. Kādā mirklī viņas tēvs liek viņai pašai nomaksāt savus studiju kredītus, un viņa cīnās ar nabadzību, bet tas nekad neatgādina postpadomju depresīvo izdzīvošanas cīņu- meitene joprojām visu laiku ēd kafejnīcās un uzdzīvo ballītēs. Lasot viņas sūkstīšanos par pārlieku dārgajām sviestmaizēm un ūdeņainajiem salātiem par pieciem dolāriem, man visu laiku gribējās kliegt- nu uztaisi salātus vai sviestmaizi taču mājās! Varbūt tas arī bija vissmieklīgākais moments grāmatā. Katrā ziņā viens no traģiskākajiem momentiem varētu būt tas, ka kāds izmanto Selindžeru, lai iekļūtu rakstniecības pasaulē, bet lai jau.. Savukārt man arvien vairāk sāk likties, ka rakstnieka norobežošanās no pasaules un īpaši medijiem bija patiess gājiens, nevis reklāmas triks, kā man iepriekš bija licies.

Un tā es esmu aizsākusi savu Selindžera mēnesi. Mums Stambulā bija latviešu Ziemassvētki ar oficiālām runām un maiņai domātu grāmatu un žurnālu stūrīti, kur es ieguvu pāris žurnālus latviešu valodā, yay! Visu pasākumu laiku uz galda nostāvēja Selindžera “Uz kraujas rudzu laukā”, bet, tā kā biju jau to lasījusi vairākas reizes un Latvijā man ir sava grāmata, es tai gāju garām ar domu, ka kāds cits to paņems. Bet cilvēki gāja garām, un, kad izdzirdēju, kad kāds to nosauca par suņa murgiem, mani nervi vairs neizturēja un es to pieņēmu savā īpašumā. Kaut kā likās nesmuki atstāt tur viņa grāmatu. Tad man plānā ir noskatīties filmu par rakstnieku, un, ja gadīsies uzticēties Bookdepository, tad pasūtīt it kā “Uz kraujas rudzu laukā” skandināvu rakstnieka turpinājumu “60 Years Later: Coming Through the Rye”.  Grāmata ar skandolozu piesitienu, jo Selindžers pirms savas nāves paspējis rakstnieku iesūdzēt tiesā par Holdena tēla izmantošanu, un grāmatu azliegts izdot ASV.

P.S. Mans grāmatu klubs pārcelts uz janvāri. Žēl gan.

Komentēt

