ceļojumi · Stambulas epizodes

Bodruma/Stambulas epizodes Nr.8


 

Bodruma ir kūrorpilsēta Turcijas Dienvidos, kur es pavadīju pagājušo nedēļas nogali. Esmu dzirdējusi neskaitāmas reizes par Bodrumu kā pilsētu, kur visa Turcija brauc atpūsties pašos trakākajos karstuma mēnešos un kur tusē pat TR slavenības. Pilsēta ir, protams, skaists atelpas mirklis no izplūdes gāzes un traktoru pilnās Stambulas (man visapkārt vai nu kaut ko nojauc vai ceļ) – visas mājas ir baltā krāsā un vienotas vienā stilā.

Un kā Delfi saka, Bodruma dažreiz tiek dēvēta par turku Santropēzu. Nekad to neesmu dzirdējusi, bet varbūt tas tāds privātais joks kā Rīgas salīdzināšana ar Parīzi. Par Santropēzu Bodruma esot kļuvusi, pateicoties slavenajam turku rakstniekam Dževatam Šakiram Kabbagačilli ar iesauku “zvejnieks no Halikarnasas”. Viņš pagājušajā gadsimta sākumā apmetās Bodrumā un ar iedvesmu aprakstīja to savās grāmatās. Mēs arī apskatījām Halikarnasas cietoksni, Svētā Pētera cietoksni, amfiteātri, dzirnavas un Zemūdens arheoloģijas muzeju (no ārpuses, jo 10 eiro likās pārāk daudz).

Mūsu kompānija izmantoja to pašu kuponu sistēmu, kas kļuvusi populāra visur. Vienam cilvēkam 2 naktis/3dienas ar n-tajām ēdienreizēm un atvērtu bāru (tikai vietējie turku dzērieni) maksāja 75 Eiro. Lidojums no Stambulas un atpakaļ arī iekļauts. Es kā īsta latviete aizdomīgi saraucu pieri un mēģināju atrast zemūdens akmeņus. Tas ir – kā? 75 eiro? Par visu? Tas ir kaut kas ap 50 LS? Jā, es joprojām mēdzu pārrēķināt naudu latos, neskatoties uz valsti, kurā atrodos. Man likās, ka noteikti zem tā kaut kas slēpjas- varbūt mums vajadzēs tīrīt tualates, vai arī varbūt istabai nebūs durvju? Bet nekā tāda nebija. Vienkārši vietējais un tālākais terorisms ir izpostījis Turcijas kā tūrisma draudzīgas valsts imidžu. Tāpēc viss ir lēti.

Jau no pirmajiem mirkļiem man likās, ka hotelī dominē briti. Tā, protams, nebija, bet es sapratu, cik ļoti neilgojos pēc Anglijā pavadītā laika un britiem.  Kamēr turki 24-25 grādu temperatūrā saglabāja ierasto ģērbšanās shēmu – ir aprīlis, ir agrs pavasaris, nekādi īsi svārki vai iešļūcenes, briti bija izmetušies šortos un krekliņos, kas turējās uz tievām makaronu auklām. Jau no rīta viņi cieši pieturējās pie alus glāzes, lai agrais pavasara vējiņš neaiznestu viņus kultūrvēsturisko objektu virzienā, kamēr ir atvērts bārs.

 

Jūra bija auksta, bet baseins silts. Es ieziedos desmit reizes ar pretapdegšanas krēmu, bet tāpat apdedzināju plecus. Es kaifoju pie baseina un aiz lielām saulesbrillēm slēpos no masāžas čaļa, kurš domāja, ka esmu skotiete, un mēģināja man pārdot muguras masāžu. Mūsu komunikācija atkārtojās vairākas reizes, īpaši nemainoties, – es atteicos no masāžas, viņš mani aicināja uz pagrabu paskatīties uz vietējo spa centru.

Blakus man tusēja ģimenīte no Nīderlandes- ļoti bāls pāris ar blondiem bērniem. Pie viņiem piegāja kāds turks un mēģināja kaut ko panākt. Komunikācija ne visai izdevās, un es sajutos pietiekami stipra un varoša, lai iesaistītos sarunā, kurā man vajadzētu tulkot no turku valodas uz angļu. Turks bālajiem cilvēkiem visu laiku atkārtoja- My girlfriend wants to love your baby. Nīderlande nespēja saprast šo aforismu, bet turka meitene satraukta mīņājās netālu.  Teikums izklausās mazliet tāds kā nekorekts, vai ne? Savukārt turku valodā tas ir ok, un pie tam ar mīlēšanas izpausmēm viņi neskopojas. Beigās ģimene atļāva meitenei mīlēt savu bērnu, un meitene paķēra bērnu no tēva rokām, un sāka dūdot un to bučot. Mani vienmēr pārsteidz, cik viegli Turcijā ir pieskarties svešiem bērniem. Reiz man autobusā māte lika turēt savu zīdaini, kamēr viņa kaut kur aizgāja.

Gaidu nākamo ceļojumu- Turcijā ir tik daudz ko redzēt.

Brauciet ciemos.

 

6 thoughts on “Bodruma/Stambulas epizodes Nr.8

  1. Šis teikums ir vnk super :)) “Jau no rīta viņi cieši pieturējās pie alus glāzes, lai agrais pavasara vējiņš neaiznestu viņus kultūrvēsturisko objektu virzienā, kamēr ir atvērts bārs.”

    Like

Komentēt

