ceļojumi · Literatūra

Pāris vārdos- par vasaras grāmatām


Vasarā man par grāmatām nerakstās. Es tās lasu, bet daudz ko teikt man nav.

Sēžu uz balkona, ar sāpošu sirdi skatos, kā jaunās metro līnijas dēļ izcērt kokus no mazā meža, kas bija neticamā kārtā saglabājies, un rakstu savus stāstus. Pagaidām tikai sev.

Te būs īsumā, kas pēdējos mēnešos izlasīts:

 

Mārgareta Atvuda – “Kalpones stāsts”

Joprojām atceros kā nozīmīgu grāmatu, kuru esmu izlasījusi īstajā laikā un vietā. Pirms desmit gadiem biju izlasījusi vairākas Atvudas grāmatas, bet tad uztrāpījos uz kaut ko man nesaprotamu un mūsu attiecības pārtrūka. Esmu laimīga, ka šī grāmata nonāca pie manis.

Sākumā noskopojos un goodreads sistēmā grāmatai iedevu 4 no 5 zvaigznēm, bet tad mainīju domas. Kāpēc 4 no 5? Jo biju mazliet aizvainota par “open ended” stāstu, man likās, ka vajag visu konkrēti pateikt un izanalizēt, lai arī grāmatas pēdējā nodaļa atbildēja uz dažiem jautājumiem.

Kārtīgs distopijas stāsts par sievietes lomu un pienākumiem sabiedrībā, par to, kā sieviete kļūst par kaut ko līdzīgu mikserim vai palagam. Lai arī stāsts balstās uz sajūtām un atmiņām vairāk kā uz iekārtas saprašanu, tas viss rada drūmu ainu par to, kas ir bijis, kas joprojām ir, un kas vēl tikai būs.

Ar šo grāmatu ir tā, kā ar ilgām attiecībām-lai arī izlasīju ātri, pagāja pārāk ilgs laiks, lai es varētu pieķerties nākamajai grāmatai, jo likās, ka viss vēl nav beidzies.

Mēģināju skatīties filmu, bet man uzreiz no pirmjiem kadriem bija skaidrs, ka nav tas.

 

Han Kang- The Vegetarian

Grāmatas galvenenā varone Yeong-hye ir precējusies un dzīvo ne īpaši interesantu dzīvi Dienvidkorejā, vairāk pakļaudamās rutīnai, nekā impulsīviem lēmumiem. Tad kādu nakti viņa nosapņo sapni, kas liek viņai atteikties no gaļas ēšanas. Tas ir kaut kas neiedomājams Dienvidkorejas sabiedrībā, kur gaļa ir neiztrūkstoša maltītes sastāvdaļa, un sociālās paražas un “esi- kā-visi” attieksme ir pieklājības pamatos. Yeong-hye lēmums kļūt par veģetārieti izbrīna viņas vīru, sanikno viņas diezgan skarbo tēvu un liek Yeong-hye zaudēt psiholoģisko līdzsvaru.

Grāmata veidota no trīs stāstiem- galvenai varonei nav sava skatu punkta, viņas vietā runā viņas vīrs, māsas vīrs un māsa. Pirmā daļa jeb vīra stāsts ir dinamisks un ar mistērijas atmosfēru pārpildīts, māsas vīra skats vairāk parāda Yeong-hye izmaiņas, kļūstot par veģetārieti, bet manas problēmas sākas ar māsas stāstu. Tas bija tik izstiepts un māsas pārdomām pārpildīts, ka es ar mokām spēju tam izurbties cauri un pabeigt grāmatu. Vai tur bija beigas? Ja godīgi- es nesapratu. Laikam pēdējā daļa parādīja atsvešinātību starp cilvēkiem, it īpaši ar cilvēkiem, kuri dzīvo sapņu pasaulē. Katrā ziņā es jutos mazliet muļķīgi, ka nesaprotu pēdējo daļu.

 

Patrick Modiano- So You Don’t Get Lost in the Neighborhood

 

AnotācijaRakstnieks Žans Daragans apzināti izvēlējies noslēgtu un vientulīgu dzīvi tālu prom no Parīzes kņadas. Viņš reti iziet no mājas un reti kādu sastop; viņš vada savrupu dzīvi, ko pats sev radījis. Tomēr kādā karstā septembra pēcpusdienā viņa mieru izjauc satraucošs telefona zvans. Klausulē dzirdama svešinieka balss, kura pavēsta, ka atradusies Daragana pazudusī adrešu grāmatiņa, un svešinieks vēlas aprunāties par vienu konkrētu tajā minētu cilvēku.  
Un negaidīti Daragans tiek iesaistīts Otolini un viņa skaistās paziņas Šantālas Gripē dzīvē, un sen aizmirstas slepkavības noslēpums liks viņam pamest dzīvokli, lai sastaptos ar senām atmiņām, ko viņš tik ilgi bija centies apslāpēt…

Sākums daudzsološs, un lēnais grāmatas temps uzbur noslēpumainu ainu. Grāmatas vidū sākas jautājumi no sērijas- kas tur īsti notiek? Rakstnieks ir zaudējis atmiņu? Palīgā, es neko nesaprotu.. Jā, šī grāmata man lika justies kā lauciniecei ar nošķiebtām kurpēm galvaspilsētas elites ballītē. Es nesapratu un jutos nepieņemta. Šņuk.

 

Komentēt

