Literatūra · Santas mīļākās grāmatas

Uz kraujas rudzu laukā


Pirms gada kādā grāmatu maiņas punktā manā acu priekšā neapmierināts lasītājs nolika “Uz kraujas rudzu laukā”, sakot, ka tas ir vislielākais murgs, kāds jebkad lasīts. Lai arī man mājās jau bija šī grāmata, un es romānu biju izlasījusi trīs reizes, es uzreiz pagrābu Selindžera darbu, jo man likās nepareizi, ka Holdenam būtu jāpaliek uz galda starp sievietēm domāto presi un literatūru.

Džeroma Deivida Selindžera romānu “Uz kraujas rudzu laukā” es kā daudzi izlasīju tieši īstajā laikā- ne par vēlu, ne par agru. Es biju pabeigusi vidusskolu, un gaidīju, kad sāksies universitāte, un Holdens Koldfīlds bija tieši tāds draugs, kāds man bija vajadzīgs tajā laikā, kad es biju atvadījusies no skolas draugiem un jutos diezgan vientuļa.

Viss, kas mani tobrīd interesēja, bija sajūta, ka kāds bija uzrakstījis grāmatu tieši man. Tāpēc man uzreiz automātiski atkrīt pārdomas, kāpēc šī ir lieliska grāmata. Man liekas, ka mūsdienās jebkuru grāmatas lasīšanu var sabojāt ar pārlieku lielu slavināšanu vai mārketinga kampaņu, jo rezultātā daudzi sāk lasīt grāmatu tikai tāpēc, ka grāmata ir nominēta kādai balvai, tai ir skandaloza slava vai tā atrodas “must read” grāmatu sarakstos. Daudzi gaida nereālo, un rezultā nesaprot, kas tad konkrētajā grāmatā ir tāds, ka tā ir ierindota pasaules labāko grāmatu sarakstos un saņem dievinošas atsauksmes no draugiem, paziņām vai pavisam nepazīstamiem cilvēkiem. Man laimīgā kārtā sanāca ieiet bibliotēkā un nejauši izvilkt no plaukta “Uz kraujas rudzu laukā”, un es to lasīju ar klasiķu darbu nesamaitātu prātu, nezinot, ka grāmata ir iejaukta kādā slavenā slepkavībā.

Bet tāpat, gatavojoties pārlasīt šo grāmatu vēlreiz, pēc gara pārtraukuma un apjomīgas Selindžera biogrāfijas izlasīšanas, es mazliet vilcinājos satikties ar Holdenu un viņa izraisītajām atmiņām vēlreiz. Es atšķīru pirmo lappusi un ierāpos laika mašīnā.

Šī grāmata ir ne tikai par Holdenu- kā viņš redz sevi pats vai kā autors attēlo vientuļu, klaiņojošo pusaudzi, bet gan 20.gs 40.-50.gadu sabiedrības noskaņu, un par to, kā cilvēki tad domāja un rīkojās. Mūsdienās lielākā daļā valstu brīvība būt tam, kas tu vēlies būt, ir salīdzinoši viegli iegūstama, un mums ir grūti salīdzināt, kā tas būtu varējis būt uzaugt toreiz.. Holdens ir tā laika katalizators, un, būdams pusaudzis, viņš iziet cauri pieaugšanas fāzēm, asi kritizējot vidi ap sevi. Un vislabāk Holdenu sapratīs tie, kas nav bjuši klases vai skolas elitē, vai kam nav bijuši pietiekami daudz draugu un mērķu, un kuri, mainoties ķermenim un domāšanai, nav pārvarējuši šo robežu viegli. Tāpēc man tas liekas vienkārši- vai nu tu saproti un zināmā mērā identificējies ar Holdenu, vai arī jums nav pa ceļam, jo Holdens ir kaitinošs, paštaisns un pārāk emocionāls. It kā viņš neatrodas sliktā stāvoklī, viņa dzīve ir nodrošināta, un tāpēc Holdens var likties kaprīzs un viegli aizkaitināms pusaudzis, kurš vienkārši meklē savu vietu dzīvē. Tas, ko es domāju, ka Holdens meklē, ir iespēja pasargāt bērnības laika nevainību, savā ziņā neredzēt to, par ko pārvēršas no ārpasaules pasargātie bērni, kas ar viņiem notiek, un cik viegli ir apjukt tajā slavenajā “sevis meklēšanas” laikā.

Šis romāns vai garstāsts ir izgājis cauri vairāku gadu ilgam pārmaiņu procesam, un es nevaru nedomāt, ka Holdens ir pats Selindžers. Romāna radītajā atmosfērā grūti saskatīt piederību noteiktam laikam, un cilvēki neliekas vecmodīgi vai atpalikuši no laika. Kad pirmo reizi lasīju “Uz kraujas rudzu laukā”, man nebija sajūtas, ka Holdens nāk no laika, kad ne es, ne mani vecāki vēl nav piedzimuši, jo romāna vēstījums, stils un varoņi bija tik nemirstīgi kā citāts par pīļu atrašanos vietu ziemas laikā.

3 thoughts on “Uz kraujas rudzu laukā

  1. Es biju savlaik saklausijies, ka “Meistars un Margarita” ir “must read it” un tā bija kļūda pašos pamatos. Ar mokām izlasīju un vēl šodien nesaprotu, kur man bija tā uzņēmība to sviestu izlasīt līdz galam… Kopš tā laika, ja es paņemu grāmatu, kurai ir labas atsauksmes, bet man nepatīk, pat necen;sos sevi mocīt, tikai tādēļ, ka puspasaule jūk prātā dēļ tās.

    Like

Komentēt

