Literatūra · Santas mīļākās grāmatas

X paaudze


Gen+X+Gen+Y_JanFeb2010+(1)Es, kā izrādās, piederu pie Y paaudzes, lai arī esmu uzaugusi ar X paaudzes notikumiem un postulātiem. Ja jums nav ne jausmas, par ko es runāju, jāapskata attēls pa labi, un droši vien jāatrod, kā sauc jauno paaudzi, kas ir dzimusi pēc 2000.gada.

Duglasa Koplenda grāmata “X paaudze” manā grāmatu plauktā ir 10 gadus, un  tā vienmēr ir bijusi manā mīļāko grāmatu topa augšgalā. Tā ir viena no tām grāmatām, ko es staipīju līdzi, pārvācoties vairākas reizes šo 10 gadu laikā. Un tagad, lai nosvinētu jaunas desmitgades sākumu, manā dzīvē, pārlasīju šo grāmatu vēl vienu reizi. Šī grāmata mani padara sentimentālu- izklausās pietiekami dramatiski, ne? Tas saistās ar to, ka šo grāmatu izlasīju kādā vasarā, kad manā dzīvē viss  mainījās, un es rakstīju. Tagad daudz kas manā dzīvē joprojām mainās, bet es nerakstu tik aizrautīgi kā tajā vasarā.

Septiņdesmito gadu beigās, kad man bija piecpadsmit gadu, es iztērēju visu naudu līdz pēdējam penijam, kas man bankā bija, lai reaktīvajā lidmašīnā Boeing 747 pārlidotu pāri kontinentam uz Brendonu Manitobas štatā, tālu Kanādas prērijās, lai piedzīvotu pilnu saules aptumsumu.

Stāstu veido trīs labi draugi, kuri dzīvo tuksnesī, strādā Mcdarbos, ir ciniski, ik pa laikam iedzer, un stāsta viens otram stāstus- īstus vai izdomātus tas principā vienalga. Sanāk tāds stāsts stāstā. Dags, Endijs un Klēra, nebeidzamais trijstūris. Stāsti ir par viskautko- par to, kurš būs tas notikums, ko atcerēties pirms miršanas, par sauli un atomkaru (nāve supermārketā tagad neliekas tik poētiska pēc Maximas notikumiem), par ļauno sabiedrību, kas tikai ražo un grib visus padarīt par reklāmas mērķauditoriju, cik visi ir pērkami, cik visiem rūp nauda, nevis īstās problēmas… un tā tālāk.

Protams, ka es vairs nespēju šo grāmatu uztvert tā, kā to uztvēru tobrīd. Maģiskums ir zudis, un es vairs nevaru māt ar galvu un piekrist visam, ko viņi saka. Galu galā liekas, ka viņiem ir pirms-trīsdesmitgadnieku krīze, jo viņiem ir nauda, viņi dzīvo Kalifornijā un viņiem ir pirmās pasaules problēmas, kas nav īsti izdzīvošana, bet spriešana par to, kā būtu dzīvot  labāk.

Tomēr šajā grāmatā ir kaut kas aizkustinošs- tieši šie stāsti, pasniegti ar kokteili un saulrietu fonā. Piemēram, šis:

Lūk, ko es vēlos.. Gribu gulēt uz bārdas naža asuma smadzeņu formas klintīm Bahā. Gribu gulēt uz šīm klintīm, lai apkārt nebūtu neviena auga, lai uz maniem pirkstiem būtu sālsūdens pēdas un debesīs degtu ķīmiskā saule. Nevienas skaņas, perfekts klusums, tikai es un skābeklis, prātā nevienas domas, un man blakus pelikāni nirst okeānā pēc zivīm, mirdzošām kā dzīvsudraba lodes. Mazi klinšu šķautņu griezumi liks plūst asinīm, kas sažūs tikpat ātri kā sākušas plūst, un manas smadzenes pārvertīsies tievā, baltā pavedienā, kas nostiepts pret debesīm līdz ozona slānim un dūc kā ģitāras stīga. Un milzīgi liels, laimīga izskata pelikāns nolaidīsies man blakus un piegāzelēsies man pie sejas bez bailēm un ar elegantu žestu piedāvās man kā dāvanu mazu, sudrabainu zivi. Es ziedotu JEBKO, lai to piedzīvotu.

Autors Duglass Koplends pēc grāmatas panākumiem noraidīja uzaicinājumu būt par mārketinga guru, kurš izstrādātu idejas un ierosinājumus reklāmas tirgum, kas īsti ir vajadzīgs šai X paaudzei, un pats noliedz, ka ir tāda X paaudze (bet tas viņam netraucēja uzrakstīt turpinājumu “Shampoo planet” un “A paaudze”).
Koplenda saka, ka grāmatas ideja radās no nepatikas, ka visi šķiroja un lika birkas klāt cilvēkiem, un viņa nepatika ir rezultējusies zemsvītras piezīmēs, kur ir pieejamas dažādas asprātīgas definīcijas.
*Garīgais epicentrs- vieta, kur cilvēks sevi iztēlojas atombumbas nomešanas brīdī, bieži lielveikals.
Man jau liekas, ka šī grāmata jāizlasa katram, bet vislabāk droši vien patiks svaigiem divdesmitgadniekiem.
Komentēt

